Het verhaal van Epos, smaakpartner voor de voedingsmiddelenindustrie en de retail
Iedere foodspecialist weet het: smaakmakers zijn niet zomaar ingrediënten. Als bescheiden onderdeel van de receptuur en de kostprijs vormen ze dé smakelijke sleutel tot het succes van producten in de voedingsmiddelenindustrie, en in consumentenproducten van de retail. De juiste smaakmakers in het bereidingsproces helpen om specialiteiten te creëren die onderscheidend zijn in smaak en in uiterlijk. Epos begrijpt dat jouw specialiteiten vragen om de juiste ingrediënten en om smaakvolle inspiratie. Daarom zijn wij al sinds 1952 een stabiele, betrouwbare en kundige partner op het gebied van smaakmakers voor zowel ambachtelijke als industriële foodprofessionals en voor de retail.
Wat heeft Epos jou te bieden?
De voedingsmiddelenindustrie en de retail zijn continu bezig om hun klanten te verrassen met onderscheidende producten en concepten. Met onze jarenlange ervaring als smaakmaker in de foodbranche is Epos hierbij jouw ideale partner. Wij staan naast je met producten en diensten die aansluiten op jouw unieke behoeften. Of je nu zoekt naar bijzondere kruidenmixen, smaakvolle marinades of verfijnde sauzen: in ons ruime assortiment vind je de smaakmakers die nodig zijn voor jouw unieke en onderscheidende creaties. Ook ontwikkelen wij samen met onze klanten smaakmakers op aanvraag en op maat (private labels).
Dé smaakmaker voor de voedingsmiddelenindustrie en de retail
Onze missie is krachtig: jou als foodspecialist ondersteunen en inspireren om culinaire creaties te verrijken met smaakbeleving, en zo samen de zintuigen van jouw klanten prikkelen. Niet alleen vandaag, maar met een vooruitstrevende blik op de toekomst. Dit doen we zowel met de producten van Epos als met de unieke smaakmakers van Dutch Spices. Onder het motto ‘freedom of taste’ biedt Dutch Spices een rijk assortiment aan smaakvolle kruidenmixen, marinades en sauzen die passen binnen elk dieet. De producten van dit merk zijn allergeenveilig, lactosevrij, glutenvrij, vegan en halal, en daarmee ideaal om voedingsproducten toegankelijk te maken voor iedereen.
Meedenken, adviseren en inspireren
Epos gaat verder dan het simpelweg leveren van smaakmakers: we denken actief met je mee. Zo staan onze experts klaar om je te helpen met advies op maat en met oplossingen die passen bij jouw visie als foodspecialist. We inspireren je graag door het delen van kennis en creatieve ideeën om jouw producten en concepten te transformeren en je klanten te verbazen. Persoonlijk contact en het opbouwen van sterke, langdurige relaties vinden we hierbij belangrijk. Ontdek samen met Epos een wereld van smaakmogelijkheden.
Epos: jouw partner in smaak
Met smaakgerichte oplossingen en hoogwaardige producten is Epos jouw ultieme smaakpartner. Van kruidenmixen tot marinades en van sauzen tot salades: ons volledige assortiment sluit perfect aan bij de wensen en behoeften van de voedingsbranche. Maar smaak is meer dan alleen een ingrediënt; smaak is een beleving. Daarom bieden we je graag inspiratie en ideeën die de aantrekkingskracht van jouw assortiment verhogen. Dit doen wij voor diverse branches binnen de voedingsindustrie en de retail: vlees, vis, gevogelte, aardappelen, groenten, bakkerijproducten, zoetwaren, snacks, maaltijden, vleesalternatieven, vega(n), halal en borrelproducten. In iedere branche zoeken wij naar de beste invulling voor de juiste productmatches en unieke totaaloplossingen. Wij gaan graag een partnerschap met je aan waarin jouw succes ons doel is.
Het ontwikkelproces voor inspiratie en trends
Epos stelt tweemaal per jaar een inspiratie- en trendrapport op. Hieraan gaat een proces van marktonderzoek vooraf. De ontdekte trends inspireren ons tot het ontwikkelen van heerlijke nieuwe en vernieuwde producten en concepten.
Stap 1: Marktanalyse en trendwatching
Ons interne trendteam houdt de consumententrends scherp in de gaten. Zij werken hierbij intensief samen met externe trendwatchers en de stakeholders binnen onze moederorganisatie. Epos is onderdeel van Bieze Food Group (BFG), een groep bedrijven die actief zijn in diverse segmenten in de voedingsmiddelenmarkt. BFG is op zijn beurt onderdeel van onze Duitse moedermaatschappij Wernsing. Van elkaar leren wij over trends, markten, doelgroepen en producten. Onze medewerkers gaan geregeld op trendtour en zijn aangesloten bij verschillende kennisgroepen. Zo verzamelen wij actief kennis en ervaring vanuit de markt.
Stap 2: Trends kiezen en groeperen
Tweemaal per jaar levert ons trendteam een inspiratie- en trendrapport op met de belangrijkste trends voor de markten waarbinnen onze klanten actief in zijn. Op basis van dit rapport groepen wij de trends en bepalen we op welke trends wij ons in het jaar na oplevering gaan focussen.
Op gezondheidsgebied kunnen dit trends zijn zoals de reductie van suiker en zout, of E-nummerreductie. Op het gebied van gemak en genieten zien we telkens weer andere trends en mogelijkheden waarop wij met nieuwe concepten kunnen inspelen.
Stap 3: Productontwikkeling
Nadat we de trends hebben gegroepeerd en de focus voor het komende jaar hebben vastgesteld, start onze afdeling Research & Development met het ontwikkelen van producten die passen bij de gekozen trends. Zij kopen grondstoffen in die voldoen aan de strenge eisen van de wetgeving en doen smaaktesten.
Klantspecifieke oplossingen
Zodra we smaakrichtingen hebben gekozen en klaar zijn voor het ontwikkelen van nieuwe concepten, gaat de verkoopafdeling met onze klant om tafel. Wij geloven dat alleen klantspecifieke producten en concepten kunnen slagen, daarom kijken we altijd gezamenlijk waar de kansen in de markt liggen. Dankzij deze samenwerkingen ontstaan er unieke concepten en producten, zoals een paasrollade, barbecuespies, gourmetpakket, vierkante hamburger, noem maar op…